Mot Sverige

(Torsdag)
Vaknade redan halv sex, så gick upp och klädde på mig, var kallt. Var endast 4 plusgrader när vi anlände sent igår kväll/natt och var lika kallt nu på morgonen. Små fixa i bilen sen gick jag ut med pojkarna en runda.

Gick in på Calles och handlade lite till mig och till pappa, var nog Calles första kund för dagen och den enda så där tidigt på morgonen. Packade ut i bilen och sen körde vi mot färjan.

Kom fram och fick vänta en stund, men när vi väl hade kommit upp, då gick vi upp så jag fick käkat frukost. Sen var det ner i bilen igen när vi började närma oss Danmark och sen körde vi igenom hela Danmark och över bron till Sverige.
De har kontroller när man kommer in i både Danmark och i Sverige. I Sverige var det första gången som jag fick visa hundarnas pass, ingen annan har brytt sig och han tullmannen trodde deras rabies vaccination hade gått ut i Mars, det stod 03-10-18 och då hade han vänt på siffrorna men han insåg ju att, javisst ja haha, det gäller till oktober och att han blev fundersam och kom fram och frågade mig för han tyckte jag verkade vara en person med ordning på papperna. Annars inga problem att komma igenom kontrollerna. En tullman i Danmark frågade vad jag hade där bak (har gardinen snett bakom mig åt sidan för att jag ska se bak när jag kör) så drog gardinen åt sidan och sa att det var min bo del och han bara jaha och sen var han nöjd. 

Så härligt det kändes att köra in i Sverige igen. Blev ett stop i Malmö hos min vän Johanna och hennes två tjejer (också dansk/svensk gårdshundar, från samma kennel). Så otroligt roligt att se dem igen och hundarna blev överlyckliga av att se varandra igen och även mig och Johanna. Blev en kopp te med massor av prat uppe hos henne och sen gick vi till rastgården så hundarna fick busa av sig ordentligt och så roligt dem hade. Blev tyvärr bara en och en halv timme där innan hon skulle åka till skolan, men nöjda och glada åkte jag och pojkarna mot Ängelholm.
Framme i Ängelholm körde jag inom Ica och handlade köttbullar, för nu har det blivit så otroligt mycket koppel så pojkarna kan lyssna lite dåligt när de väl är lösa, så tänkte om jag har gott godis så kör vi lite träning och ser hur det funkar. Pojkarna är bara så grymma och kommer så fort man kallar (det gjorde dem i och för sig innan resan också, men ändå). Så det var absolut inga problem i skogen och båda sprang lösa och höll sig runt om mig, så stolt! 

Blev en härlig tur i skogen och därefter körde vi till Arken Zoo för att handla ett schampo och därefter körde vi till farmor och det var så roligt att få träffa henne igen! Packade ut allt från bilen och in till henne (stackars farmor) och städa över det värsta i bilen. Sen kom pappa och det var jätte roligt att få träffa han igen! Blev en liten pratstund och sen åkte han och jag fortsatte att få lite någorlunda ordning.

Sen blev det middag, torsk, potatis, sås och broccoli, så gott. Sen fortsatte jag med det sista och sen blev det duschen för både hundarna och mig. Kokade en kopp te och satt mig i soffan klockan tio på kvällen, då var jag äntligen klar för idag. Mys i soffan och hinna kolla allt man missat på telefonen.
Pojkarna har varit trötta här och dem sover redan gott och det lär jag nog också göra.