Almeida

Vaknade till och märkte att pojkarna låg fortfarande och sov, skönt, lugnt och mysigt. Sen vaknade vi till liv och till slut gick vi upp och ut så de fick kissat. Tillbaka i bilen byte jag om och tog faktiskt på mig underställs byxorna, för det var riktigt kallt i vinden.

Ut på en längre promenad och vi gick runt hela fortet, gillar rundan runt och sen gick vi in i byn för att försöka hitta stället man kan handla bröd, fick utan resultat och orkade inte gå runt i hela byn för kände att jag var väldigt hungrig och började bli trött, ingen frukost = ingen energi.

Tillbaka i bilen gjorde jag lite lunch och under tiden vattnet kokade upp pratade jag lite med engelskmannen och vi passade på att fylla på med vatten. Sen äntigen blev det mat! Pojkarna somnade gott, trötta efter promenaden och jag joinade dem i sängen efter maten. Blev lugnt fram till eftermiddagen då de brukar stänga butikerna vid tolv eller ett och öpnnar inte förrän typ tre igen.
På eftermiddagen tog jag och pojkarna och promenerade in till byn och strosade runt. Hittade en butik som säljer keramik och jag har nu det senaste varit på jakt efter en sådan. För när pappa var i Portugal för några år sen köpte han med en skål till mig och när jag var i Lagos i Februari så gick jag och Del förbi en sådan butik och där var så mycket fint. När jag sen åkte tillbaka till Spanien, då ångrade jag mig så att jag inte köpte några skålar och uppläggningsfat där. Så har nu försökt hitta en butik sen jag kom tillbaka till Portugal och har inte lyckats förrän nu, sista byn jag besöker i Portugal för denna gången. Så blev tre skålar och två uppläggningsfat, så glad och så roligt att få ha något med färg och mönster sen i mitt blivande nya hem. 
 
Lyckades på vägen tillbaka fråga en man som bodde i byn, dock kunde han knappt någon engelska, men lyckades till slut få fram vad jag ville och det var tydligen samma ord som på Spanska, de har lite lika ord faktiskt. Han gick ut mot den större vägen och skulle peka vart det låg men då kom en skåpbil och han vinkade åt mannen som körde så han stannade till, då var det han som hade det lilla bageriet. Han stannade och gick bak och öppnade i bilen där han hade massor av bröd, så fick välja ett jag ville ha och sen körde han vidare. Perfekt och så snällt. 

Tillbaka vid bilen la jag in sakerna och gick ut på lilla ängen här så pojkarna fick busa av sig. Sen när vi hoppade in såg jag att de flyttade fåren igen och de hade fyra stora hundar som sen kom förbi och var nyfikna. Sen gick de tillbaka för att hjälpa till med fåren och en av dem var bara en valp. Dock kom där tillbaka en hund som inte ville återvända och la sig ned här utanför, de såg så snälla ut, speciellt denna, så vänliga ögon. Till slut gick den för att hinna med de andra.
Jag åt lite av mitt bröd och pratade en sväng med pappa. Sen packade jag om där bak så jag kunde lägga ner mina skålar och fat i en av lådorna så dem ligger bra. Det som även är roligt med keramiken är att det finns inte flera av varje, utan de görs förhand och finns bara några få av varje och knappt det, så det blir att jag har inte något som alla andra har, så det känns skoj.
Har stått att det skulle regna idag, men har varit uppehåll med sol och moln, men nu efter vi hade suttit en stund i bilen, då började det regna, perfekt. Sen blev det plugg en stund och därefter gick vi ut så pojkarna kunde få kissa en sista gång. Fy vad kallt det var! In och på med tröjorna på pojkarna och för mig blir det att sova i underställ, som jag har sluppit i en månad typ nu. Men jag känner att det redan är kallt, så natten lär bli kall plus att det blåser ganska bra ute och det drar ju in lite i bilen då tyvärr. Uppehåll har det varit nu sen innan jag gick ut med pojkarna, får väl se om vi har samma tur imorgon med vädret, dock hoppas jag att det inte ska vara så förbaskat kallt och sluta blåsa. Men så klart bara för att jag tänkte och skrev hur vädret var så började det regna igen, men gör inget nu när jag ligger nerbäddad i sängen och har tänt några ljus.

Kommentarer:

1 Thom Gustafsson:

Skrattade när jag läste om brödbilen och hur det löste sig med bullarna. Verkar vara en av många mysiga platser du besöker. Jag gillade dina skålar och uppläggningsfat kram Pappa "älskar dig"

Kommentera här: