Långfredag

Regnat och blåst som bara den i natt och tur att vi hade klätt på oss lite varmt för det behövdes. När vi vaknade var det lite lugnare och vi myste en stund i sängen innan vi gick upp. Ut och kissa, riktigt kyligt i vinden så idag får det bli mer kläder på än vad vi hade igår.

In och byta om och på med mössa och vantar för min del och tröjor på pojkarna och sen gick vi ut för en promenad. När vi började gå runt fortet och hade kommit en liten bit, då såg jag att dem kom med fåren åt vårt håll så vände och gick tillbaka och fortsatte runt fortet på andra hållet. Blev en lång och härlig promenad och när vi kom runt, då gick vi in i byn och bort till keramik butiken för pappa frågade om det var okej att jag kunde kanske köpa med några skålar till honom.

Där var öppet som tur var i butiken, var nämligen osäker på hur dem har det nu under påskhelgen. När jag kom in i butiken och sa hej, mannen blev så glad och hälsade väldigt glatt, kanske inte konstigt när jag hade handlat en del igår av dem. In och började kolla runt och fota som jag sedan skickade till pappa så han kunde få välja. Så efter ett tag där inne, så hade vi bestämt oss, så betalade och tackade och gick därifrån. De är verkligen jätte gulliga där inne och att jag får ta med hundarna in. Mannen fråga även om jag kom ifrån Sverige eller Norge, han hade ändå lärt sig att förstå typ själva melodin i språken då det säkerligen kommer mycket turister hit och svenska och norska är ju ändå ganska likt. Väldigt skoj faktiskt, fast att han inte kan prata annat är portugisiska, men det gjorde inget för vi förstod varandra ändå och har lärt mig en hel del ord så förstår vad han menar.

Promenerade tillbaka till bilen där jag packade in skålarna och fatet bland mitt så det ligger bra och skyddat. Sen blev det frukost och gjorde lite te för att försöka att värma upp mig lite. Pojkarna la sig och myste ner sig i sängen och sen ringde pappa en sväng. Sen hörde jag hur Trix började "smaska" och han precis tänka att undra om han behöver spy och mycket riktigt började han "hulka" som djur gör innan det kommer, så han lyfta ner honom från sängen och ner på golvet så det kom på golvet där vi går in och ut, lättare att städa upp det då. Varför han spyde är för att han går och äter en massa får bajs när vi är ute och promenerar. Försöker ju få dem att inte göra det, men är inte det lättaste när där ligger bajs överallt. Får se om han nu har lärt sig det, att inte gå runt och försöka leta upp det, men antagligen inte. Min lilla plutt, tycker alltid så synd om dem när de inte mår hundra bra, då blir det mys och lite pussar på huvudet. 
Drog upp gardinen för fönstret och drog bort gardinen från dörren så solen kunde titta in, får passa på att försöka värma upp i bilen så mycket man kan. Trix somnade gott i solen. Är ett mysigt ställe vi står på, men fy bubblan vad kallt det är här. Ska ha mitt slutprov ikväll, ja ni läste rätt... Min kurs slutade förra veckan men hon hade inga lediga tider mer än idag, långfredag, påskhelg, klockan kvart över sex. Ibland undrar jag hur lärarna tänker, att de inte kan anpassa från hur många elever de har med tider. Firar inte hon påsk lixom? Nu är det ju inte hela världen för mig, för jag kommer ändå sitta här i min bil ikväll, då här inte kommer vara så mycket öppet och här är inte jätte stort. Plus att jag tänkte jag stannar till imorgon i alla fall för vet att jag har täckning plus att jag har ström så kan ladda upp datorn helt igen här. Men imorgon kör vi nog vidare kanske om vädret inte blir bättre, för den här kylan är inte rolig. Dock har här varit soligt och molnigt, lite regn kom när jag åt frukost, men annars har det varit bra. Hade planer på att kanske stanna till söndag, så jag kan få gjort lite med plugget, för min nya kurs startade i måndags och hade varit skönt att få gjort undan lite så man har tid att fara runt lite sen när vi kör vidare, så får se imorgon vad jag känner för. 
Pluggade lite till slut provet, kallt och jävligt så gjorde ihop lite mat till mig och hoppas jag kan bli lite varm med varm mat. Började regna och som kommer lite till och från och vinden är ännu kvar och blåser upp mer när regnet kommer. Värst av allt är mina kalla fötter, men men. Det har varit betydligt kallare här i Almeida än de andra ställena runt omkring, visst nu är jag längre upp men det är bättre väder i Frankrike sägs det. 

När maten nästan var klar då började spö regna, så satt kvar där framme i bilen och käkade för ville inte gå ut när det va spö i backen. Tillslut kom pojkarna fram för jag sa att det gick bra, vill inte ha fram dem när jag står och lagar mat, men Trix hade stått och gnällt ett tag, så de fick komma fram och båda kom gladeligen fram hoppandes och ville båda gärna sitta i knäet, mys pysarna.

Till slut lugnade regnet sig så hoppade bak i bilen igen. Mer plugg och det var kallt som sören och då slog det mig, men jag har ju min värme fläkt och har tillgång till ström, att jag inte tänkt på detta innan, så korkat. Men har ju inte använt mig av fläkten på väldigt väldigt länge så hade glömt att jag hade den, haha.

Så ut och hämta fläkten där bak och koppla in den och på med full värme och hoppas att slippa frysa. Tid för provet och det gick faktiskt över förväntan, så det var väldigt skönt. Efteråt satt jag mig och kollade efter jobb och det blev några timmar som sprang iväg där. Blev kallare under kvällen så fick flytta fläkten närmare och ställa den nere på golvet så mina fötter fick lite värme, all värme går ju tyvärr upp så det är fortfarande väldigt kallt längst ner på golvet när jag ställer fläkten på typ bänk nivå.

Tur att det blev en rejäl runda innan lunch, för det har regnat ganska bra till och från idag och är som sagt väldigt kyligt, så ingen av oss vill precis gå ut.
Blev ett jäkla tjat om denna kylan idag, men har ju varit ifrån den ett tag som har varit väldigt skönt och nu när det blev en sådan skillnad så blir det riktigt kallt när man bor i en bil som vi gör. I detta fallet längtar man till ett varmt hem! 
Fram i bilen och försöka täppa igen springa i fönstret för har det lite nere så sladden kan komma in så jag har el. Tog en handduk och lyckades ganska bra faktiskt. Ut med hundarna väldigt snabbt så de fick kissat och Trix är så söt och bara springer till dörren och nästan små hoppar för han vill in fast att han har tröja på sig. Nu är jag ändå glad att jag har en liten full proppad bil, för det stoppar ändå kylan lite med alla saker och gardiner. Fixade med fläkten så den står i ett bra läge och förhoppningsvis kan hålla bakre delen av bilen lite varm under natten. Jag undrar hur kallt det egentligen är, för det känns som det dragit sig ner mot nollan... 

Ja, detta var vår långfredag, inte precis den roligaste, men har ändå varit helt okej. 

Kommentera här: