Terrugem och Marvão

Upp och hoppa till solsken. På med kläder och ut med hundarna för en morgon promenad, helt underbart väder och vi var väl ute nästan i tre kvart. Sen körde vi vidare till en liten liten by som heter Terrugem, den låg bara typ en kvart bort så det var inte så långt iväg.

Gick och handlade lite frukost i det lilla supermarket som låg typ en eller två minuter bort. Sen njöt vi i solen under tiden jag fick i mig frukost och pojkarnas somnade ett tag. Efteråt gick vi och kollade in vad som fanns och det var inte stort. Tillbaka i bilen blev det väldigt varmt så öppnade upp hela bilen så det kunde vädras igenom och jag bytade om till shorts och linne. Började plugga under tiden jag njöt i solen och pojkarna låg och myste, mest i skuggan faktiskt.
Sen kände jag när det började närma sig eftermiddag att fler och fler husbilar försvann och jag kände mig rastlös där jag stod och det kändes sådär, så bestämde mig för att köra vidare till Marvão, så in med sakerna i bilen och så drog vi vidare. 

Är härligare att köra i Portugal än i Spanien, här är så mycket mer att titta på under färden. Så mycket mer grönare och ibland är där stora eller rättare sagt enorma hagar med träd och dungar med vatten där kor går. Oftast så ser man inte att djur har det bra, utan är magra och står i små inhägnade grushagar och äter torr halm, eller att de är fastkedjade och kan bara röra sig lite på stället. Så det är alltid härligt att se när djuren ser välmående ut och att de ändå verkar ha det bra.
Sista biten blev det helt plötsligt väldigt mycket upp och deras vägar går väldigt mycket i sick sack och svängarna är ibland otroligt snäva. Då visade sig att byn ligger längst upp på ett berg och när jag kom fram fanns där en fin parkering för husbilar. Hade läst att man bara kunde stå här över dagen så jag frågade en engelsk man hur det var och han sa att de stått här över natten som andra och att det inte var några problem. Det visade sig även att han kände igen mig från Spanien, pinsamt nog kom jag inte ihåg honom så väl men insåg sen att han hade en schäfer och jag har sett en man och en kvinna med en schäfer gåendes när jag var i Badajoz, så tror det var där han kände igen mig ifrån. Hans fru kom ut och vi pratade en liten stund och sen begav jag och pojkarna oss på en promenad upp till byn. 

Herre min da, det gick bara upp upp och upp och det kändes som det aldrig tog slut, måste nog träna på att gå lite mer i backar, har tyckt jag har haft någorlunda bra kondition, gått mycket och även uppför, men det här var ju nästan sjukt plus att det var otroligt varmt, mycket varmare än vad jag hade trott det skulle vara så här mot kvälls kvisten. Aja, väl framme längst upp och det var så värt det. Vilken by och vilken utsikt!! Är så glad att jag åkte vidare hit och fick en underbar promenad i byn med pojkarna nu ikväll och jag bara älskar Marvão. Kanske inget ställe som jag befinner mig i flera dagar, inte just nu i alla fall, för där är nästan inget som är öppet här. Men absolut värt ett besök och det kan jag varmt rekommendera att åka hit för en dag eller något. Kommer längre fram skriva ihop vad jag tycker om Spanien och Portugal när jag är klar med allt och vad jag gillar.
Efter att ha strosat runt var vi tillbaka i bilen, blev lite fix och åt två små bullar som jag hade kvar seb jag handlade tidigare idag. Pojkarna busade runt lite, men sen när solen försvann runt hörnet efter åtta, då kom pojkarna in och jag stängde dörren till slut för det började bli lite kyligt. Pojkarna somnade och sen blev det lite mer plugg och sen kröp jag ner i sängen, nöjd efter idag. 

Idag har det varit väldigt varmt och solen har nog ganska bra känner jag, så får vara lite försiktig när det är sådana här dagar, dock helt underbart. Snart kanske jag till och med kan gå runt i shorts och inte bara ha det vid bilen där det är lä. Dock drar jag mig mer och mer upp, så får väl se, men nu börjar ju våren komma så kanske till sist kan det gå. 
 
Portugal levererar otroligt fint väder hittills, mycket bättre än vad Spanien har gjort den senaste månaden, suck... plus att folk är betydligt trevligare här. 
 
Idag är det den 27 mars och idag blir Sammy 1,5 år, tiden bara springer iväg! 

Kommentarer:

1 Thom Gustafsson:

Ser fantastiskt ut vilken utsikt krama Sammy från mig ja även Trix "älskar dig"

Kommentera här: