Världen är liten

Vaknade åtta och gick ut och kissade hundarna, så härligt väder det va, nästan varmt redan. Klockan tio tog vi en fm promenad och när vi kom tillbaka lite innan elva blev det shorts och linne på. Blev en kopp te och knäckebröd med baconost på.

Ett svenskt par kom fram och hälsade, de såg min svenska nummerplåt. Världen är verkligen otroligt liten ibland! Det visade sig att paret var från Höganäs (pappa är från Höganäs) och att mannen har bott många år i Vejbystrand (jag är uppväxt i Vejbystrand) och han har jobbat på samma jobb som min pappa och visste mycket väl om vem han var. Väldigt trevliga och vi stod och pratade ett tag. De har åkt med husbil här innan och verkar som de är iväg lite då och då. De berättade även att i år är det kallare än vad de har upplevt innan, även att det är mindre husbilar ute än va det var för två år sedan. Mannen ville jag skulle hälsa så gott till pappa så efter de hade gått så ringde jag så klart till pappa och berättade. 

Här är en lösspringande liten hund som inte verkar ha något hem, påminner lite om gårdshunden men en tunnare variant, en hane som verkar väldigt glad och trevlig, har varit förbi här några gånger men håller sig oftast på lite håll. Kom ett spanskt par med husbil och parkerade och de hade en hund med sig, den var nog en spansk gårdshunds (kommer inte ihåg namnet) dock ganska stor och den verka inte trevlig, hade en typ av munkorg, den sprang och jagade iväg den andra lilla hunden för dem hade ju såklart inte den kopplad. Såg senare på håll att den sprang fram och försökte anfalla en annan hund som kom med sin ägare.

(Den söta och trevliga hemlösa hunden). 

 Satt i solen och plugga, vi har det ganska bra här idag, varmt och skönt, hoppas det håller i sig. Blir nog på samma ställe tills imorgon, hoppas på att få en tid imorgon fm med slutprov i kursen. Tanken är sen att åka in till Almeria och utforska i helgen och passa på att njuta lite innan nästa kurs kör igång nästa vecka. 
 (Pojkarna håller span).

Fixade till lite lunch, det blev något som liknade kalops, faktiskt väldigt gott. Sen kom här förbi en kille från Holland, han såg att jag var svensk och hade två hundar. Han hade hittat fem valpar med sin mamma som inte hade något hem och valparna var rädda för människor så han kunde inte få tag på dem när de kröp in i sitt bo. Han frågade om jag visste något eller någon som kanske kunde hjälpa. Så klar visste jag ju inte så mycket för det är första gången jag är just här. Men jag kontaktade två vänner och fick lite tips, dock hade han redan kollat de alternativen och där var tyvärr ingen hjälp. Men han va så glad att jag hade försökt och han skulle fortsätta att försöka hitta ett hem till dem.

Kände att det blev lite små svalt att bara ha linne och shorts, insåg att klockan började närma sig fem, så bytade om och sen tog jag och pojkarna en timmes promenad. Under promenaden kände jag hur det började blåsa upp en del, så blev in i bilen när vi kom tillbaka, fast det var ändå dags, för solen började gå ner.

Min lärare är ju rolig, har inte fått någon hjälp från henne och hon har inte ens någon koll på när min kurs slutar. Har varit inne på skolans sida och hållt utkik i över en vecka nu efter att det ska komma upp lediga tider för att boka in, i med att det inte kom upp något så skrev jag till henne i tisdags och frågade om där skulle komma upp några tider. Hon svarade på kvällen att; vad synd jag inte hade hört av mig dagen innan för hon hade under tisdagen haft massor av lediga tiden... lite konstigt att det inte har funnits en enda tid att boka då... det skulle komma upp nya tider imorgon inför tisdag men det är bara det att min kurs slutar imorgon. Sen har hemsidan varit ner stängd i nästan två dagar så har inte kommit in där förrens nu under em. Suck... 

Efter att ha diskat så satt jag mig och kollade kartan. Ganska roligt att se vilka och hur många byar som man har kört igenom längs kusten när vi kört neråt. Har tagit för det mesta mindre vägar från Altea på öst sidan och sedan neråt hela vägen. Några bitar har vi kört lite större vägar, men även då har man fått se hur det är runtomkring.

Har fått förfrågan om jag nu kör själv och ja det gör jag, sen i måndags. Tyvärr så valde min resekamrat att vända hemåt och hon kom hem igår kväll så det va skönt för henne. Hennes bil har inte varit den bästa på att hålla värmen, hon har haft fläkten igång i bilen på full men det har ändå inte blivit riktigt varm, medans jag har haft min på halv för annars har det blivit för varmt (när vi haft el). Hon tyckte det va för kallt och jag förstår henne, jag håller med henne att visa dagar och nätter har det varit riktigt kyligt. Dock har nog min bil varit lite bättre på det sättet att den är mindre, den är fullpackad med saker så här är inte samma utrymme, så jag tror att den har hållt värmen lite bättre än hennes som är större och mer "luftig". På det sättet har jag nog klarat mig bättre tack vare det, om det nu kan vara så.

I måndags var det även en månad sen vi gav oss iväg, på sätt och vis känns det längre sen, lämnade ju min lägenhet redan den siste november. Saknar så klart alla där hemma en hel del, men jag är glad att jag fortsätter och ser om jag kan stå ut med kylan, hoppas det håller sig som nu för då är det helt okej.

Har pluggat lite, sen ut och kissa hundarna. Brr lite små kallt ute när det blåser, men skönt att komma in i bilen igen så är nog ändå en helt okej temperatur ute nu. Krupit ner i sängen och pojkarna har fått på dig sina tröjor (de har fått ha dem på sig igen nu några nätter).

Något som är helt underbart, det är att se när pojkarna sover, så fridfullt, avslappnat och så trygga ser de ut att vara och det har jag tyckt från första stund. 

 

Kommentarer:

1 Sofie:

Det är så kul att följa din resa erika 🙂 Önskar jag hade ditt mod att våga ge mig iväg sådär. Du är grym! kram sofie

Svar: Åå vad roligt att läsa! Tack så jättemycket 😍 kram på dig
Erika Gustafsson

2 Angelica Wåhlin:

Så härligt ju! Kul att dom hälsade & kände igen dig :)

Svar: Ja verkligen 😊
Erika Gustafsson

3 Thom Gustafsson:

Ja världen är liten det stämmer med uttrycket "höganäsare och gråsparvar kan man stötta på överallt".
ha det gott kram på dig från Pappa!

Kommentera här: